bugün wiki təsadüfi son
sözaltı sözlük
məsləhət postlar mesaj Profil

cemal süreya



facebook twitter əjdaha lazımdı izlə dostlar   mən   googlla
mükəmməl sözlər - yalnızlıq - qibtə edilən türklər - üç böyüklər - galatasaray vs fenerbahçe - çay - məmə - göğe bakma durağı - turgut uyar
başlıqdakı ən bəyənilən yazılar:

+12 əjdaha

1. 'ota boka' başlıq açılıb türkiyənin ən böyük şair və yazıçısına açılmamasına təəccüblənmədim də deyil yəni.

3 gün öncə ölümünün 24 ili tamam oldu şairin.əsl adı cemalettin seberdir."özgürlüğün geldiği gün, o gün ölmek yasak!"-ifadəsini onu tanıyanların beyninə yazdırmış yazar.turgut özala beraber intihar edelim,ülke kurtulsun demişdir vaxtilə:

ülkemizi sizden,
sizi de kendi özel sıkıntılarınızdan
kurtarmak için
arkadaşım muzaffer buyrukçu'yla
bir önerimiz var:

intihar etmelisiniz!

ben ve buyrukçu bu konuda
dostça omuz veriyoruz size.

gelin, halkın önünde,
üçümüz birlikte intihar edelim.

yer: kadıköy eski iskelesinin önü,
günü ve saati siz saptayın.

ülkemiz sizden kurtulsun,
biz de bir işe yaramış olalım.

qızı gonca uslunun araşdırmasına görə dostu ilə telefon nömrəsi üstündə mərcə girmiş,uduzsa soyadındakı y hərfinin birini sildirəcəyini demişdir.mərci uduzmuş və süreyya olan soyadını süreya olaraq dəyişmişdir.bunu ilk dəfə 1956cı ildə çıxan elma şeirində sonda bəyan etmişdir.
şairin haqqında melih cevdet anday: “şiiri bütün fazlalıklardan kurtarmak istiyor, uzun özgürlüğünden ne güzellikler doğabileceğini gösteriyor.”
orhan kahyaoğlu: “insan denen karmaşık varlığa bütün yüzleriyle kucak açan ilk şair cemal süreya’dır. klasikleşmiş toplumcu gerçekçiliğin hiçbir zaman kavrayamadığı noktalardan biri de budur.”
gülten akın: “bir geleneği, hazır bir durumu sürdürmekle kalmayıp ona yeni şeyler katabilmiş bir ozandır o. ‘gülün ortasında ağlıyorum’. anlamı kullanıyor, zorluyor. duyarlığı işliyor. kendini alayla bitiriyor. anlam, anlamsızlığın önüne geçiyor.”
tomris uyar: “şiiri çok iyi bilen, iyi yazmaktan korkan, mükemmellikten kaçan bir şair.”
doğu perinçek: “şiirin evliya çelebisi’dir.”
tomris uyar: “tanıdığı kaç kişi varsa, o kadar cemal süreya vardır. hepsi değişik. belki temel ögeleri aynı kalıyor: politikaya, edebiyata, espriye tutkusu, çalışkanlığı, dürüstlüğü… çok değişken biri. o yüzden ben bir tane süreya biyografisi düşünmem. üç tane yazılabilir. üç tane apayrı.”
ülkü tamer: “tanrı binbirinci gece şiiri yarattı binikinci gece cemal’i. bin üçüncü gece şiir okudu tanrı başa döndü sonra, kadını yeniden yarattı.”
can yücel: “aşk yok gayri memlekette / cemal süreya beri gideli”
ahmed arif: “eros’tu kendi okuyla kendini vuran”
aziz nesin: “jean paul sartre ve cemal süreya, dünyanın en küçük devletleri. ikisinde de bir devlet olabilecek kadar birikim var”
turgut uyar: “cemal süreya ölmüş diyorlar / ilahi azrail!.. / cemal süreya ölür mü hiç!”-deyilmişdir.yazdım ki tanımayanların haqqında azacıq da olsa təsəvvürü olsun.bu da əjdahanın üvercinka şeiri:
böylece bir kere daha boynunlayız sayılı yerlerinden
en uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu
kesmemeye
laleli'den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız
birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun
ama nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez
sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor
bütün kara parçalarında
afrika dahil

aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun eksik olma
yatakta yatmayı bildiğin kadar
sayın tanrıya kalırsa seninle yatmak günah, daha neler
boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının
ben böyle canlı saç görmedim ömrümde
her telinin içinde ayrı bir kalp çarpıyor
bütün kara parçaları için
afrika dahil

senin bir havan var beni asıl saran o
onunla daha bir değere biniyor soluk almak
sabahları acıktığı için haklı
gününü kazanıp kurtardı diye güzel
birçok çiçek adları gibi güzel
en tanınmış kırmızılarla açan
bütün kara parçalarında
afrika dahil

birlikte mısralar düşünüyoruz ama iyi ama kötü
boynun diyorum boynunu benim kadar kimse
değerlendiremez
bir mısra daha söylesek sanki her şey düzelecek
iki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar
böylece bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar
zaten bizi her gün sabahtan akşama kadar kurşuna
diziyorlar
bütün kara parçalarında
afrika dahil

burda senin cesaretinden laf açmanın tam da sırası
kalabalık caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki
padişah gibi cesaretti o, alımlı değme kadında yok
aklıma kadeh tutuşların geliyor
çiçek pasajında akşamüstleri
asıl yoksulluk ondan sonra başlıyor
bütün kara parçalarında
afrika hariç değil..

hər ölüm erkən ölümdür,deyil mi şair?

+6 əjdaha

8. türk ədəbiyyatının yaradıcı simalarından. şeirlərini sərbəst vəzndə yazırdı. sətrlərinə ibadət ediləsi adamdı. sərbəst vəzndə yazmasına baxmayaraq əsərləri rahat həzm edilir. məsələn bir ismet özel şeirləri deyil. nə mənada? ismet özel sətrlərini gərək oturub 5 saat fikirləşəsən və sətrdəki mənanı da şaxələndirmək mümkün olur. ya da bir nazim hikmet şeiri. japon balıkçısını oxuyanda birdən çox mövzuya tullanmışdı temanı tuta bilmirdim. təhlilin açıb oxuyanda görürsən ki, yaratdığı japon balıqçısı məişətindəki mənəvi acı və ağrılar ilə bərabər amerikanın atdığı atom bombasının da dərdini çəkir.
şeirdə anlaşılmazlığa deyil də, həqiqi duyğulara önəm verən şairimizin çox sevdiyim bir platonik əsərini atıram.

Biliyorum sana giden yollar kapalı
Üstelik sen de hiçbir zaman sevmedin beni

Ne kadar yakından ve arada uçurum;
insanlar, evler, aramızda duvarlar gibi

Uyandım uyandım, hep seni düşündüm
Yalnız seni, yalnız senin gözlerini

Sen Bayan Nihayet, sen ölümüm kalımım
Ben artık adam olmam bu derde düşeli

Şimdilerde bir köpek gibi koşuyorum ordan oraya
Yoksa gururlu bir kişiyim aslında, inan ki

Anımsamıyorum yarı dolu bir bardaktan su içtiğimi
Ve içim götürmez kenarından kesilmiş ekmeği

Kaç kez sana uzaktan baktım 5.45 vapurunda;
Hangi şarkıyı duysam, bizimçin söylenmiş sanki

Tek yanlı aşk kişiyi nasıl aptallaştırıyor
Nasıl unutmuşum senin bir başkasını sevdiğini

Çocukça ve seni üzen girişimlerim oldu;
Bağışla bir daha tekrarlanmaz hiçbiri

Rastlaşmamak için elimden geleni yaparım
Bu böyle pek de kolay değil gerçi...

Alışırım seni yalnız düşlerde okşamaya;
Bunun verdiği mutluluk da az değil ki

Çıkar giderim bu kentten daha olmazsa,
Sensizliğin bir adı olur, bir anlamı olur belki

inan belli etmem, seni hiç rahatsız etmem,
Son isteğimi de söyleyebilirim şimdi:

Bir geceyarısı yazıyorum bu mektubu
Yalvarırım onu okuma çarşamba günleri

(youtube: )

+3 əjdaha

5. sezai karakoçla kim daha yaxşı şeir yazar mərcinə girib və uduzub nəticsəsində soyadındakı y-nin birini sildirib.cemal süreyya olub cemal süreya.sezai karakoçun yazdığı hansı şeirdir deyə maraqlananlar üçün (bax: mona roza)

+3 əjdaha

6. əsl adı cəmaləttin seber olan və ən sevdiyim şeiri uzaktan seviyorum seni olan şair
uzaktan seviyorum seni!
kokunu alamadan,
boynuna sarılamadan.
yüzüne dokunamadan.
sadece seviyorum!
öyle uzaktan seviyorum seni!
elini tutmadan.
yüreğine dokunmadan.
gözlerinde dalıp dalıp gitmeden.
şu üç günlük sevdalara inat,
serserice değil adam gibi seviyorum.
öyle uzaktan seviyorum seni,
yanaklarına sızan iki damla yaşını silmeden.
en çılgın kahkahalarına ortak olmadan.
en sevdiğin şarkıyı beraber mırıldanmadan.
öyle uzaktan seviyorum seni!
kırmadan,
dökmeden,
parçalamadan,
üzmeden,
ağlatmadan uzaktan seviyorum.
öyle uzaktan seviyorum seni;
sana söylemek istediğim her kelimeyi,
dilimde parçalayarak seviyorum.
damla damla dökülürken kelimelerim,
masum beyaz bir kağıtta seviyorum.''



hamısını göstər

cemal süreya